Зашто Срби за човека жуте косе кажу да је плавокос? Тајну ове „необичности”
крије дубока старина.
Српски придев плав стара је прасловенска и индоевропска реч која је првобитно
означавала сасвим бледу, неизразиту нијансу боје – од беличастожуте до
беличастоплавичасте или сивкасте („Видите њиве како су плаве пред жетву” – пише
у Зографском јеванђељу). У неким српским крајевима дуго се чувало то значење (у
Лици је у XIX веку забележено: „Жутило може бити по сили боје плаво, пуно
плаво, мрко”), а понегде се може чути и данас (у Малом Извору у Црној Реци и
данас кажу да постоји „жута загасна и жута плава”, тј. тамножута и светложута).
Док је придев плав означавао бледу нијансу неке боје (на широком простору
српских говора), за означавање плаве боје у данашњем значењу, у најстарије
словенско време постојале су речи сињи и модар. У неким словенским језицима
нестала је једна од њих, у другима друга, а у стандардном српском језику
сачуване су обе, али махом у суженој, специфичној употреби (у српским
дијалектима стање може бити и сасвим другачије). Придев сињи се као ознака за
тамноплаву боју почео метафоризовано употребљавати за тамне појаве у животу –
злослутне, злосрећне, злокобне („сиња кукавица” је ојађена, несрећна особа), а
придев модар спецификовао се за боју убоја, промрзлине, болесничког или
самртног бледила (отуда модрица или модреница, народни израз за модру боју коже
и усана због болести).
На упражњено место за означавање плаве боје дошао је облик плав (најстарије
потврде за то имамо од XV века). Додуше, то што се од тада и за плаву хаљину и
за светлу (тј. жуту) косу говори да су плави, противи се логици. Али, језичка
логика може имати своје посебне законе. Како је писао Фердинанд де Сосир – у
језику није толико важно оно што се изговара колико оно што се под тим
подразумева.
("ЈЕЗИЧКИ САВЕТНИК" Рада Стијовић)
("ЈЕЗИЧКИ САВЕТНИК" Рада Стијовић)
Нема коментара:
Постави коментар